:: Sponsored By ::

Khasiat Limau Nipis

Posted on May 23, 2010 by Purpleroses

Khasiat Limau Nipis
Menurut Wikipedia, Limau Nipis (nama botani: Citrus aurantifolia) merupakan sejenis tumbuhan yang buahnya dijadikan air minuman dan juga dicampur dalam masakan. Limau nipis dipercayai berasal dari India dan Myanmar atau Asia Tenggara. Kini ia ditanam hampir di seluruh kawasan tropika dan subtropika. Buahnya terkenal sejenis perisa yang penting dalam masakan Melayu seperti mee rebus, mee bandung, dan lain-lain. Pokoknya pula adalah lebih kurang 5 m tinggi.
Limau Nipis ni mempunyai pelbagai khasiat, Antaranya:

MASALAH KELEMUMUR 
Bagi yang mempunyai masalah kelemumur, bolehla menyapu buah ini ke kepala dengan cara memotongnya kepada 4 dan kemudian gosok di kulit kepala, amalkan 2,3 kali seminggu.

MENGILATKAN KUKU
Gunakan untuk sental dan kilatkan kuku.

BUANG TOKSIN
Rasa masam dan unsur pectin yang terkandung di dalamnya membantu menghilangkan racun-racun dalam tubuh. Jika ingin melakukan pembuangan toksin, anda boleh minum segelas besar air yang ditambah dengan perahan limau nipis setiap pagi kemudian diikuti dengan segelas besar air putih setiap jam berikutnya.

TINGKAT DAYA TAHAN TUBUH
Meminum air limau ini sebiji sehari, akan meningkatkan daya tahan tubuh dari serangan virus. Vitamin C yang tinggi dari buah ini akan menyediakan antioksidan untuk menjinakkan radikal bebas dalam tubuh. 
DEMAM
Petiklah 2-4 genggam daun limau nipis. Rebus dengan 2 hingga 4 gelas air. Gunakan air rebusan ini untuk menuam pesakit yang demam. Caranya dengan membasuh kain pada air rebusan dan diperas, lalu ditempelkan pada dahi pesakit.

BATUK
Ambil air limau nipis satu sudu teh. Campur dengan MADU Minumlah dua kali sehari. Cara lain untuk mengubati batuk ialah dengan memanggang limau nipis sebentar di atas api. Biarkan sebentar hingga menjadi suam-suam kuku, belah buah limau nipis tersebut, lalu langsung perah ke dalam mulut hingga mengalir ke tekak.

BAU KETIAK
Siapkan limau nipis yang dicampur kapur sirih. Setelah mandi, sapukan campuran ini pada ketiak dan biarkan beberapa waktu sebelum dibasuh. Lakukan pagi dan petang.

MEWANGIKAN RAMBUT
Ambil beberapa biji limau nipis & hiris2kan.  Kemudian gosokkan ke seluruh kepala.  Biarkan beberapa minit, kemudian barulah cuci hingga bersih. Selain mewangikan rambut, limau nipis juga boleh menghilangkan rasa pening & menyejukkan kepala.

KILATKAN CERMIN MATACermin mata selalu kabur warna kerana terkena peluh disekitar mata atau hidung.  Cuba petua ini bagi mengatasi cermin mata anda jelas lebih lama. Cuci & gosokkan sedikit limau pada kacanya.  Bilas bersih2 kemudian lap dgn kain bersih atau tisu.  Hasilnya cermin mata lebih kuat & jelas lebih lama.

JEMPUT-JEMPUT MENJADI LEMBUTCuba masukkan air perahan limau nipis (buang bijinya)  ke dlm adunan tersebut.  Hasilnya pasti memuaskan anda.

MENCUCI BARANGAN PERAK
Campurkan perahan air limau & garam ke dlm mangkuk yg berisi air & cucikan barang perak anda.  Hasilnya barang perak akan berkilat.
SEGARKAN TAUGEH
Taugeh akan menjadi segar walaupun berhari2 sekiranya anda mencampurkan perahan air limau nipis ke dlm air tempat anda merendamkan taugeh. Tetapi pastikan anda menukar airnya setiap hari.

LIMAU NIPIS CANTIKKAN BADAN
Sediakan segelas air suam & masukkan tiga sudu kecil daun teh & juga sebiji air perahan limau nipis.  Biarkan semalaman.  Minum setengah gelas di waktu pagi & setengah gelas lagi waktu petang. Amalkan 3 kali seminggu.


MENGHILANGKAN KESAN BAU PAPAN PEMOTONG
Adakalanya kita menghadapi masalah utk menghilang bau hanyir pd papan pemotong.  Ambil sebiji limau nipis & kemudian di potong dua.  Sapukan limau tersebut pd permukaan papan pemotong.  Hasilnya bau yg terdpt pd papan pemotong akan hilang.

HILANGKAN BAU KAKI
Sering didapati kaki kita berbau apabila memakai kasut sarung atau tertutup.  Utk mengatasinya, ambil limau nipis, potong2 & gosokkan pd kaki. Lakukan setiap ptg selepas menanggalkan kasut. InsyaAllah bau kaki akan hilang.

HAPUSKAN KESAN KARAT PADA PAKAIAN
Utk hilangkan kesan karat pd pakaian, amalkan cara ini.  Ambil sedikit garam, perahan air limau nipis & larutkan bersama air rendaman pakaian & biarkan semalaman.  Keesokkannya cucilah spt biasa.

0 Responses to "Khasiat Limau Nipis":

 

This Template is Brought to you by : AllBlogTools.com blogger templates

Blogger Templates