:: Sponsored By ::

Jabulani, Bubuzela and World Cup 2010

Posted on June 13, 2010 by Purpleroses

Jabulani, Bubuzela and World Cup 2010

Istilah Jabulani, Bubuzela memang purpleroses tidak pernah dengar , tapi ianya memang menarik, itulah masam manis World Cup 2010. Jabulani Ball dan Bubuzela yang penuh kontroversi.

Jabulani di buat di China. Jabulani Ball, Adidas Jabulani merupakan bola rasmi untuk FIFA World Cup 2010. Dalam bahasa isiZulu, Jabulani bermaksud `to celebrate`. Sebelas warna yang berbeza pada Jabulani mewakili 11 pemain dalam setiap pasukan, 11 bahasa rasmi Africa Selatan dan 11 Africa Selatan tribe.

Elemen empat rekabentuk segitiga pada background putih melambangkan kemunculan semangat yang unik dalam Africa itu sendiri. Jabulani mempunyai texture yang memrikan grip yang fantastic untuk pemain supaya mempunyai kawalan sepenuhnya ke atas bola dalam sebarang keadaan cuaca.


                                                  Image via popsci.com


Bubuzela atau vuvuzela juga dikenali sebagai `lepata` atau stadium horn merupakan satu trompet yang di tiup oleh penyokong Africa Selatan. Ia menimbulkan kontroversi sehingga hampir di banned kerana ia mengeluarkan bunyi yang sangat nyaring membingitkan telinga. Bubuzela juga di katakan boleh menyebabkan masalah pendengaran, para penonton World Cup di Africa dinasihatkan memakai ear defender/pluges.

0 Responses to "Jabulani, Bubuzela and World Cup 2010":

 

This Template is Brought to you by : AllBlogTools.com blogger templates

Blogger Templates